Wspomnienia z wyprawy do ALZEY

Dodano 24 października 2014

Choć od wyjazdu uczniów naszej szkoły do Alzey upłynęło już sporo czasu, to wspomnienia z wymiany są wciąż żywe w sercach uczestników. W dniach 16-26 września grupa 19 kolbergowiczów  miała możliwość zamieszkania u rodzin goszczących oraz poznania panujących w Niemczech obyczajów. Wymiana odbyła się dzięki funduszom m.in. z Polsko-Niemieckiej Współpracy Młodzieży w Warszawie.
W trakcie naszego pobytu u zachodnich sąsiadów zawarliśmy wiele nowych przyjaźni oraz mile spędziliśmy czas z rówieśnikami ze szkoły Elisabeth Langgässer Gymnasium.

Zmęczeni po prawie czternastogodzinnej podróży autokarem, około godziny 22 dotarliśmy do celu, gdzie zostaliśmy przywitani przez niemieckich uczniów, nauczycieli i rodziców. Szczęśliwi na widok znajomych twarzy, a także podekscytowani na myśl poznania nowych osób udaliśmy się do domów. Następnego dnia rano serdecznie powitał nas  dyrektor szkoły partnerskiej.  Wspólnie odbyliśmy wycieczkę po urokliwym starym mieście. Po spotkaniu z burmistrzem w muzeum udaliśmy się na komisariat policji. Tam wysłuchaliśmy wykładu i dowiedzieliśmy się wiele na temat bezpieczeństwa i funkcjonowania policji  w regionie. W ciągu kolejnych dni odwiedziliśmy dużo ciekawych miejscowości położonych niedaleko Alzey. Wspólnie z niemieckimi kolegami spotkaliśmy się z posłem Heiko Sippel w Landtagu w Mainz. Zobaczyliśmy również starówkę i odbyliliśmy spacer nad Renem. W piątek mieliśmy okazję pojechać do miejscowości uzdrowiskowej – Bad Kreuznach. Wieczorem znaczna część wymianowiczów udała się na Winzerfest. Wszyscy zgodzimy się,
że coroczny festiwal winobrania w Alzey jest czasem niezwykłym i towarzyszy mu magiczna atmosfera. Wspólne świętowanie na ulicach miasta było wspaniałą okazją do integracji polsko-niemieckiej. Sobota i niedziela były dniami rodzinnymi (Familientage), podczas których spędziliśmy więcej czasu z goszczącymi nas rodzinami.

W poniedziałek, 22 września wyruszyliśmy w drogę do Würzburga, gdzie przez trzy dni zatrzymaliśmy się w schronisku młodzieżowym. Z przewodnikami (polskim i niemieckim) zwiedziliśmy starówkę i przepiękną rezydencję biskupią utrzymany w stylu barokowym. Niestety pogoda nie pozwoliła nam na spacer po pałacowym ogrodzie. We wtorek odwiedziliśmy Rottenburg – średniowieczne miasteczko. Mieliśmy sporo czasu wolnego, żeby podczas spaceru poczuć klimat
z tamtej epoki. W trakcie trzydniowej wycieczki umocniliśmy więzi przyjaźni z naszymi niemieckimi partnerami.

Ostatniego dnia naszego pobytu w Niemczech wybraliśmy się do Oppenheim. Ważnym punktem wycieczki było zwiedzanie tamtejszego systemu podziemnych korytarzy. Szczęśliwie udało nam się nie zgubić w zakamarkach czteropoziomowych tuneli. Po wydostaniu się na powierzchnię szczególnie spodobał nam się kościół św. Katarzyny z pięknymi witrażami. Najdociekliwsi pokonali 172 stopnie, aby móc podziwiać zapierający dech w piersiach widok okolicy z kościelnej wieży. Po wyczerpującym zwiedzaniu mogliśmy odpocząć podczas pożegnalnego pikniku na plaży nad brzegiem Renu.  Wizja zbliżającego się rozstania nie popsuła nam wyśmienitych humorów.

26 września z samego rana spakowaliśmy swoje bagaże do autokaru na parkingu przed szkołą w Alzey. Nadszedł czas pożegnania. Uściskom nie było końca. Pełni nowych doświadczeń
i umiejętności językowych udaliśmy się w długą podróż powrotną. Łzy z naszych policzków otarła wizja kolejnego spotkania za rok, tym razem w Polsce.