Lekcje języka polskiego i historii w muzeach poznańskich

Dodano 23 października 2019
Lekcje języka polskiego i historii w muzeach poznańskich

„Metale, glina, piórko ptasie

cichutko tryumfują w czasie.

Chichocze tylko szpilka po śmieszce z Egiptu” – napisała w skłaniającym do wielu refleksji wierszu pt. „Muzeum” noblistka Wisława Szymborska. Także udział w wycieczce dydaktycznej do stolicy Wielkopolski skłonił jej uczestników do pewnych przemyśleń na temat przeszłości oraz stanowił pomoc w przygotowaniu do matury z przedmiotów rozszerzonych.

W środę, 16.10.2019r. pod opieką pani profesor Agnieszki Podgórskiej, pana profesora Janusza Grupińskiego oraz pani profesor Elżbiety Książyk i księdza Krzysztofa Gogóła  klasy 1d1 i 2f  pojechały na pierwszą w tym roku wycieczkę szkolną. W planach mieliśmy zwiedzanie Muzeum Narodowego  i Muzeum Archeologicznego w Poznaniu.  „Jak patrzeć na dzieło sztuki?” – tak brzmiał temat zajęć w Muzeum Narodowym. Celem lekcji było uświadomienie uczniom złożonego charakteru budowy dzieła plastycznego oraz jego odbioru. Prowadząca zajęcia zachęcała do interpretowania omawianych dzieł i wyciągania inspirujących wniosków.

Podzieleni klasami, udaliśmy się do poszczególnych  muzeów. W  Narodowym  braliśmy udział w żywej lekcji, dowiadując się, jak opisywać obraz i z jakiej perspektywy na niego patrzeć. Klasa 1d1 miała okazję oglądać pięć wspaniałych dzieł sztuki. Każde różniło się od siebie, jednocześnie zachowując ten sam motyw - Biblię i mitologię. Ostatnie malowidło szczególnie zadziałało na naszą wyobraźnię, gdyż zostało ukazane w stylu nowoczesnym. Gdy padło pytanie od naszej pani przewodnik: „Co może przedstawiać to dzieło?" - każdy z nas zinterpretował obraz zupełnie inaczej, mając inny pomysł i wizję wobec niego, co potwierdziły przeróżne odpowiedzi. Dopiero po naprowadzeniu nas na „właściwe tory" odgadliśmy osobę będącą na pierwszym planie.

Klasa 2f również dowiedziała się  jak opisywać, interpretować obrazy oraz z jakich perspektyw na nie patrzeć. Zdawałoby się, że to takie proste zadanie, a na interpretacji zaledwie kilku obrazów zeszła nam godzina. Pani, która prowadziła lekcję, pozostawiała nam szerokie pole do popisu, dzięki czemu mogliśmy wykazać się kreatywnością oraz wiedzą. Dopiero na samym końcu dowiadywaliśmy się, co autor chciał przekazać. Nie zawsze trafialiśmy z opisem, ale przewodniczka mówiła nam, aby się tym nie przejmować, ponieważ o to chodzi w interpretacji - każdy może zinterpretować daną rzecz na swój sposób i będzie to poprawne.

W Muzeum Archeologicznym zwiedziliśmy dwie wystawy – „Pradzieje Wielkopolski” oraz „Śmierć i życie w starożytnym Egipcie”. Wchodząc do budynku, byliśmy podekscytowani i gotowi do pochłaniania kolejnych informacji i ciekawostek. Na początku zwiedzania poznaliśmy trzy główne epoki - kamienia (narzędzia robiono z kamienia, a dokładniej z krzemu), brązu (używano wówczas powszechnie narzędzi z nowo wprowadzonego surowca - brązu, czyli stopu miedzi z cyną) i żelaza (żelazo stało się głównym surowcem w wytwarzaniu narzędzi). Oprócz tych trzech epok mówiliśmy też o rewolucji neolitycznej, czyli przejściu z trybu koczowniczego na tryb osiadły. Największe wrażenie jednak zrobił na nas grobowiec Tutanchamona, który jest odwzorowany w skali 1:1. Pod koniec wizyty w Muzeum Archeologicznym zobaczyliśmy papirus, hieroglify, a także kości mamuta.

Dzięki wizycie w Muzeum Archeologicznym mogliśmy dowiedzieć się jak kiedyś ludzie byli mumifikowani, skąd w ogóle ten pomysł się wziął oraz co nieco o życiu pośmiertnym. Dowiedzieliśmy się również, że nie tylko ludzie byli mumifikowani, ale również zwierzęta. Egipcjanie mieli ogromny szacunek do zwierząt, a szczególnie kotów, o czym świadczy fakt, iż większość ich bóstw była utożsamiana właśnie z różnymi zwierzętami - np. Anubis (bóg zmarłych) był utożsamiany z szakalem, a Horus (bóg nieba) z sokołem.

W drodze powrotnej nie mogło zabraknąć wizyty w naszej ulubionej restauracji. Po ciepłym posiłku wróciliśmy cali i zdrowi do Kościana. Mamy nadzieję, że niedługo pojedziemy na tak samo interesującą wycieczkę.

                                                       Julia Poznaniak, kl. 1d1, Natalia Dahlke i Weronika Durka, kl. 2f

 

Czytaj także

Życzenia Wielkanocne
26 marca 2024
Życzenia Wielkanocne
I Turniej o E-sportowy Puchar Ligi Kolberga
01 czerwca 2017
I Turniej o E-sportowy Puchar Ligi Kolberga
Dzień wody w Kolbergu
25 marca 2024
Dzień wody w Kolbergu