Izrael 2019 DZIEŃ 3 (28 października)

Dodano 29 października 2019

Zaczęliśmy od zwiedzania Hajfy – największego portu w Izraelu. Owszem, widzieliśmy port z autobusu, ale nie on był naszym celem. Pierwszym celem był klasztor karmelitów bosych Stella Maris na górze Karmel. Ponieważ kościół w tym klasztorze poświęcony jest Świętej Rodzinie i prorokowi Eliaszowi, pan Shmulik  często odwoływał się do przypowieści biblijnych. Tu ze smutkiem muszę skonstatować, że młodzież niemiecka jest dużo lepsza w tej dziedzinie, bo znała odpowiedzi na pytania przewodnika. Potem udaliśmy się do tarasowych ogrodów bahajskich z portem i morzem w tle. Następnym celem podróży była Akka, którego historia sięga epoki brązu. Zabytki Akki umieszczono na liście światowego dziedzictwa kulturowego UNESCO.  Fenicjanie, Egipcjanie, Babilończycy, Turcy, krzyżowcy, wojska napoleońskie – o tym wszystkim opowiadał barwnie nasz przewodnik Shmulik, zadając przy okazji wiele pytań historycznych. Aldona Kotecka znała odpowiedzi na wszystkie pytania – brawo Aldona! Weszliśmy nawet na mury obronne miasta (wolno to robić), a potem przeszliśmy nad morze na tereny dawnego portu. Oczywiście byliśmy też na bazarze arabskim, gdzie delektowaliśmy się świeżo wyciśniętym sokiem z granatów. Mniam! Ostatni etap dzisiejszej podróży to Galilea i jezioro Genezaret, gdzie zatrzymaliśmy się w ekskluzywnym hostelu. Po pysznej koszernej kolacji poszliśmy nad jezioro, aby wysłuchać wykładu pana Shmulika na temat historii najnowszej Izraela. Raptem dwadzieścia parę kilometrów dzieli to miejsce od Syrii, Jordanii, czy Libanu. Teraz panuje tu względny spokój i nie słychać żadnych odgłosów wojny w Syrii. Teraz siedzimy sobie w uroczym patio i wykorzystujemy piękny ciepły wieczór. Jest pięknie!

Urszula Iwaszczuk

GOŚCIE Z IZRAELA KOLEJNY RAZ W „KOLBERGU”